Het Visočica gebergte, wat gelijk achter Bjelasnica ligt, is echt een fantastisch gebied om te hiken en wandelen. Er is voor ieders wat wils.

Eind augustus liep ik van de berghut Dom Vrela (1210 m) naar de bergtop Vito (1960 m). In deze blog ga ik je er alles over vertellen.

Vito is één van de bergtoppen in het Visočica gebergte.

Voor de wandeling staat volgens de bordjes 2 uur en 50 minuten. Maar ik kan je nu uit eigen ervaring vertellen dat het echt veel korter kan (ik was in 1 uur en 24 minuten boven).

De wandeling kun je op delen in twee delen: je loopt eerst richting het zogeheten amfitheater, vanwaar je dan richting bergtop Subar loopt, om dan op een gegeven moment links af te slaan naar Vito.

Het zogeheten amfitheater

Waarom Vito?

Een hele terechte vraag. Één keigoede reden: de kam waar je overheen loopt heeft iets speciaal dat het woord magisch de lading zelfs niet genoeg dekt.

Uiteraard is het uitzicht vanaf Vito magnifiek. Vito is één van de hoogste bergtoppen van het Visočica gebergte.

Op naar het amfitheater

Zoals gezegd ben ik gestart bij Dom Vrela. Je loopt dan iets omhoog over de weg en in de verte zie je al het amfitheater liggen.

Steek de straat over en ga het weiland in. Je ziet voor je de eerste heuvel liggen die je gaat beklimmen middels een smal paadje.

Hier begint de route

Al lopend over dit smalle paadje kun je genieten van het uitzicht met links in de verte het dorpje Sinanovići.

Sinanovići ligt links in de verte
Heuveltje omhoog
Volg dit smalle paadje

Dit paadje gaat over in een bredere onverharde “weg” die overloopt in een klein bosje. Dit is ongeveer na een 400 meter lopen.

Na 400 meter lopen

Blijf de rood/witte stippen volgen. Dit zijn markeringen die de route aanduiden.

Daar boven ligt het Amfitheater

Na ongeveer een kilometer lopen waarvan het meeste door open vlaktes kom je aan bij het bos.

Het prachtige bos

In het bos is een goed pad dat duidelijk is aangegeven. Na 1,6 kilometer lopen kom je in het bos een waterbron tegen.

Geniet van de stilte
Waterbron

Eind augustus komt er geen water meer uit het kraantje. In de bak ervoor zat nog wel water, maar dit zou ik alleen drinken ingeval van nood.

In de winter heb ik hier ook een keer gelopen en toen kwam er wel water uit het kraantje.

Vanaf deze waterbron loop je nog ongeveer 200 meter door het bos waarna het bos ophoudt.

Hier houdt het bos op

Je hebt nog een leuke korte stijle klim te gaan.

Nog een klein stukkie naar het amfitheater

Na 2,1 kilometer lopen kwam ik op het punt waar ik rechtsaf ben geslagen om omhoog te klimmen richting bergtop Subar.

Wanneer je hier niet rechtsaf slaat dan loop je het amfitheater in.

Later kwam ik erachter dat je ook rechtdoor kunt lopen het amfitheater in. Je volgt dan het pad wat op een gegeven moment links afbuigt en begint te klimmen.

Wanneer je dit pad helemaal volgt, dus de rood/witte markeringen dan kom je ook bij Vito uit.

Door richting Subar

Bij het punt waar ik dus rechts af ben geslagen staat een grote steen met daarop Subar.

Afslag richting Subar

Wanneer je omhoog kijkt zie je recht voor je Subar liggen.

Wat ik hier uitdagend vond is dat er niet echt een pad was. Het was meer een stijle grasweide.

De top Subar
Niet echt een duidelijk pad, en stijl maar ook lekker uitdagend

Ik zag links en rechts wel stenen met een rode stip, maar een echt pad kon ik er niet aan opmaken.

Ik ben dus gewoon stijl omhoog gaan lopen. Maar ik hield ook wel in de gaten dat ik niet te ver naar rechts zou gaan lopen, wetende dat Vito links ligt.

Je uitzicht links

Na 3 kilometer kwam ik op ongeveer dezelfde hoogte als Subar en ben ik links afgeslagen.

Daar ligt Subar, ik houd links aan
En natuurlijk genieten onderweg van het uitzicht en het lekkere weer!

Bonus tip: ik gebruik wandelstokken van de Decathlon die de wandeling een stuk makkelijker maken.

Ik zag de mooie kam en een soort van pad richting Vito al liggen.

De kam naar Vito

Wat me wel verrast heeft is dat het niet een echt pad was, maar dat er echt stukken waren die ik klimmend en springend moest beklimmen.

Uitdagend pad!

Ik had een beter pad verwacht, maar dit maakte het voor een avonturier als ik en iemand met enige ervaring des te leuker. Voor mensen met minder ervaring zou ik de andere route aanbevelen.

Beetje klimmen 😉

Na 1 uur en 24 minuten ben ik uiteindelijk boven aangekomen op 1960 meter bij Vito. Ik was er rond 18:00 uur, wetende dat de zon rond 19:30 uur onder zou gaan.

Bergtop Vito op 1960 meter hoogte in het Visočica gebergte

Ik heb gewacht op de zonsondergang om wat mooie beelden te maken. Daarna ben ik weer terug gelopen naar Dom Vrela.

Je kunt dus over de hele kam lopen
Een magische zonsondergang vanaf Vito met in de verte de Rakitnica canyon en Lukomir
Ik heb wat drone foto’s gemaakt, die je hieronder ziet
Magisch!
Hier overheen lopen is echt bijzonder
Nu is het aan jou om naar boven te lopen en te genieten

Dit betekent wel dat ik op de terugweg een groot gedeelte door het donker heb gelopen. Ik wist dit van tevoren dus had ik een hoofdlampje bij me.

Vito, wat ben je mooi

Aan de foto’s hierboven heb je goed kunnen zien hoe mooi Vito is. Het is echt een aanrader. Denk alleen wel even goed na of je zoals ik vlak voor een zonsondergang gaat lopen, of gewoon veilig overdag.

Wat een plaaaaaatje!

Waar je aan moet denken

Je hebt het misschien al eerder gehoord, maar ga nooit onvoorbereid op pad. Ik heb een lijstje gemaakt van spullen die ik bij me had. Dit lijstje is zeker niet de gouden regel, dus check voor jezelf wat je eventueel nog extra nodig hebt.

• Schoenen. En dan bedoel ik echt goede bergschoenen en hikingschoenen. Ik zelf gebruik een waterdichte trekkingschoen van Decathlon. Deze hogere schoen biedt mij extra comfort rondom mijn enkels, waardoor je minder snel je enkel kunt verzwikken. Ik vind het super fijn, maar er zijn mensen die zeggen dat ze daardoor minder bewegingsvrijheid hebben.
Mijn favoriete hikingschoen. Ik heb deze ook in het groen. Dat is een “wide” uitvoering, dus voor mensen met een bredere voet
Fijn shirtje!
Mijn wandelbroek
  • Water. Veel water. In een leuke waterfles.
  • Eten. Omdat dit niet echt een urenlange wandeling is en ik van tevoren al iets gegeten had, heb ik alleen wat nootjes en rozijntjes meegenomen. Just in case.
  • Rugzak. Een 30L comfortabele backpack in de maat L. Daar passen ook al mijn camera’s in.

Als je je nou afvraagt hoe ik die mooie beelden vanuit de lucht gemaakt heb? Dat heb ik met mijn DJI Air 2S drone gedaan. Ik kan je deze aanraden, omdat deze echt heel eenvoudig te gebruiken is.

Van Vito kun je nog naar …

Vanaf Vito kun je nog uren en dagen doorlopen. Vito ligt namelijk op de Via Dinarica route.

Een aantal opties zijn naar de mooie Bivak hut Zoran Simic, naar de bergtop Dzamija of naar Bobovica wat op de route naar Lukomir ligt. Jij mag kiezen 😉

Tot slot

Ik hoop dat je veel informatie uit deze blog kunt halen. Ik ben stiekem ook heel erg benieuwd naar wat jij van deze blog vindt. Zou je mij dat hieronder in een reactie willen laten weten? Alvast bedankt!

8 reacties op “Hiken naar bergtop Vito – Visočica gebergte

1. Adis zegt:

Echt Super toegelicht, het is heel uitnodigend om de wandelschoenen aan te trekken en eropuit te gaan.
    Bedankt voor de uitgebreide info. Elke keer weer denk ik ? wow, dit is ook Bosnië ?

2. Pingback: Hiken naar bivak Zoran Šimić – Visočica gebergte - Dit is Bosnië en Herzegovina

3. Pingback: Hiken naar Hajducka Vrata en Dom Vilinac - Čvrsnica gebergte - Dit is Bosnië en Herzegovina